This site will look much better in a browser that supports web standards, but it is accessible to any browser or Internet device.


 


je schrijft omdat je wat wilt zeggen
workshops voor docenten
de springprocessie
concrete gegevens


 

Het effect

Natuurlijk Schrijven geeft studenten schrijfzucht

  • Het activeert hun behoefte zich via het schrift te uiten.
    Omdat eigen ervaringen de aanleiding zijn om zakelijke teksten
    te oefenen, ontdekken ze dat schrijfonderwijs niet alleen voor later is maar ook voor nu.
    ‘Kunnen we deze sollicitatiebrief samen doornemen?’
    • Het versterkt hun zelfbeeld.
      Omdat schrijven over eigen ervaringen zowel beleven is als afstand nemen, helpt het te ordenen, te duiden en te voelen.
      Tijdens een oefening in waarnemen en associëren, schrijft een
      verlegen studente wat ze met haar handen doet.

       ‘Met deze handen til ik mijn zoontje op, was ik hem, troost ik hem.’
      Na afloop zegt ze: ‘Ik voelde me ineens heel trots.’

    Natuurlijk Schrijven maakt docenten solidair met studenten

    • Al pratend en schrijvend over dagelijkse ervaringen, word je als
      docent een gesprekspartner in plaats van een controleur.
    • Het gaat je niet zozeer om de beoordeling van het beste
      schrijfproduct maar om het animeren van het schrijfproces.
    • Je bent in staat om telkens nieuwe oefeningen te bedenken
      omdat de uitgangspunten duidelijk zijn.

    ‘Ik hou niet van opscheppen’, zegt een student die een nietszeggende sollicitatiebrief heeft geschreven. Ik vraag hem: ‘Welke dingen doe je met plezier? Waar vragen mensen jouw hulp bij?
    Zet dat eens op papier alsof je een slok te veel op hebt.
    Je mag vijf minuten ongegeneerd brallen, zonder remmingen.
    Niemand hoeft het te lezen, maar wie weet kom je op ideeën.’