This site will look much better in a browser that supports web standards, but it is accessible to any browser or Internet device.


 


de gedachte
je schrijft omdat je wat wilt zeggen
workshops voor docenten
de springprocessie
concrete gegevens


 

De gedachte

Dezelfde studenten die hun schrijfopdrachten
zonder betrokkenheid maken,
praten in de pauzes geanimeerd
over hun kleren, de politiek, hun zorgen en ambities.
Als ze daarover met zoveel verve vertellen,
waarom zouden deze ervaringen
dan geen aanleiding kunnen zijn
tot schrijven in de lessen zakelijke communicatie?

Dan wordt het schrift het krachtige middel dat het kan zijn.
Dan leren studenten om goed te verwoorden wat ze te zeggen hebben.
Dan wordt Zakelijk Schrijven Natuurlijk Schrijven.

Volgens wetenschappelijk onderzoek is het traditionele schrijfonderwijs
eerder ‘schools-functioneel’ en ‘productgericht’
dan ‘communicatief’ en ‘procesgericht’.
En speelt de docent, bij gebrek aan een echte lezer, voor publiek.

Bij Natuurlijk Schrijven schrijven studenten
over dingen die hun allemaal aangaan
en oefenen ze in het verwoorden van hun precieze bedoeling.
Omdat teksten worden (voor)gelezen, zijn er altijd genoeg lezers
die kunnen aangeven hoe een tekst overkomt.
En hoe het beter kan.
Heel natuurlijk kan een docent zo de schrijfadviezen en de genrekenmerken
erbij halen als middel om te checken en te verbeteren.

Zijn dit lessen in effectief, creatief, publiekgericht of verleidelijk schrijven?
Het maakt me niet uit. Als de studenten maar voelen:

Zakelijk Schrijven is noodzakelijk schrijven.