This site will look much better in a browser that supports web standards, but it is accessible to any browser or Internet device.


 


je schrijft omdat je wat wilt zeggen
workshops voor docenten
de springprocessie
concrete gegevens


 

De aanpak

Bij Natuurlijk Schrijven leren studenten te schrijven
zoals ze als kinderen leerden lopen en praten:
vanuit een behoefte in hun dagelijkse leven.
Ze willen vertellen, aanmoedigen, overhalen, amuseren.
Ze willen gedachten en emoties uiten en vastleggen.
Voor anderen. Of voor later.
Omdat die drijfveer er is, raken ze gemotiveerd om
beroemde schrijftechnieken en schrijfadviezen uit te proberen.
 ‘Ik schrijf altijd zo vaag. Kunnen we daar iets aan doen?’

Bij Natuurlijk Schrijven leren studenten om goed
waar te nemen en zich in te leven in hun eigen verlangens
en in die van de lezer.
Hun zintuigen, gedachten en gevoelens worden geprikkeld.
Het lijkt op een rollenspel.

Een vrijblijvend schrijfadvies als
‘Richt je op de lezer’

wordt zo een indringende oefening:
‘Kruip in de huid van je lezer.
Schrijf in ik-perspectief:
‘Wat denk ik? Wat voel ik?
Heb ik het druk? Jeukt mijn neus?’
Leef je in… Leef je uit...’


Schrijvend, schrappend en schavend leren ze om
zichzelf twee vragen te stellen:
Staat er precies wat ik bedoel?
En zal mijn lezer het appreciëren?