This site will look much better in a browser that supports web standards, but it is accessible to any browser or Internet device.


 


je schrijft omdat je wat wilt zeggen
workshops voor docenten
de springprocessie
concrete gegevens


 

Een paar masterclasses

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand...
Leerlingen leren kijken door de ogen van hun lezer

'Richt je op de lezer', is het advies dat leerlingen in de schoolboeken krijgen.
Maar verder dan een paar opdrachten gaat het dan niet.
Het is dus aan jou als docent om daar oefeningen voor te bedenken.
In deze masterclass doen we samen oefeningen die je later in de les met je leerlingen doet.
We gaan 'lezertje spelen', om te ervaren wat een lezer nodig heeft.
We verwoorden onze onderbuikgevoelens over de teksten en de schrijver.
En daarna proberen we uit hoe we als schrijver rekening kunnen houden met een lezer.

Oefeningen in denkkracht
Leerlingen leren al schrijvend hun gedachten door te denken

Als je wilt dat leerlingen goede opstellen en betogen maken,
moet je hen helpen om op gedachten te komen, om die gedachten
uit te kristalliseren, om die gedachten duidelijk op papier te zetten
en om de teksten te bespreken.
In deze masterclass ervaren we welke manieren daarvoor geschikt zijn.

Saaie schrijvers bestaan niet!
Leerlingen leren om beelden te laten buitelen

Veel leerlingen vinden dat ze niet goed kunnen schrijven.
'Ik maak ook nooit zoveel mee', zeggen ze dan.  
In deze masterclass doen we oefeningen waarmee je hen van het tegendeel kunt overtuigen.
We laten hen hun ervaringen in exacte woorden en beelden vangen.
Zo beschrijven ze heel precies de muur van hun kamer ('ga er eens heel dichtbij staan en beschrijf wat je nu ziet') of vertellen ze heel precies over hun gewoontes, over vies en lekker eten etc.
Ze zullen versteld staan van hun eigen opwindende leven.